Ammattikasvatuksen aikakauskirjan vuoden 2024 artikkelipalkinnon saaja on julkistettu

Ammattikasvatuksen aikakauskirjan toimituskunta on valinnut kokouksessaan vuoden 2024 artikkeliksi Ammatillisen koulutuksen opettajat ja inkluusio. Sen ovat kirjoittaneet Minna Seppälä, Elina Kuusisto ja Minna Mäkihonko.

Artikkelin abstrakti: ”Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten inkluusio toteutuu ammatillisessa oppilaitoksessa opettajien näkökulmasta. Aineistonkeruussa ja analyysissä hyödynnettiin Boothin ja Ainscow’n (2002) Index for Inclusion -mallia ja siitä suomalaiseen kulttuuriin ja kouluun soveltuvaksi käännettyä mallia (Booth ja muut, 2005). Malli avaa inkluusion osa alueita laajentaen inkluusiokäsitystä koskemaan koulukulttuuria, osallistuvan opetuksen periaatteita sekä inklusiivisia käytäntöjä. Tutkimukseen osallistui 15 ammatillisen koulutuksen opettajaa, jotka olivat iältään 32–64-vuotiaita. Haastatteluaineisto analysoitiin deduktiivisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimus osoitti, että inkluusion toteutumisessa oli sekä vahvuuksia että haasteita kaikilla inkluusiomallin osa-alueilla. Ammatillisen koulutuksen kehittäminen inklusiivisemmaksi vaatii tuekseen arvokeskustelua ja yhteistä ymmärrystä inkluusiota tukevasta toimintakulttuurista, periaatteista ja käytännöistä. Tutkimustulokset ovat hyödynnettävissä ammatillisen koulutuksen inkluusion ja ammatillisten opettajankoulutusten kehittämisessä.”

Onnittelu vuoden artikkelin kirjoittajille!

Julkaistu: 10.30.2025

OTTU ry