Missiomme toteuttamiseksi sekä tutkijoiden, kehittäjien ja päätöksentekijöiden työn tukemiseksi kartoitamme ammatillista koulutusta tarkastelevia (esim. toisen asteen ammatillinen koulutus, AMK-koulutus, ammatillinen opettajankoulutus) tutkimusryhmiä, tutkimusprojekteja sekä kehittämishankkeita.
Ammatillisen koulutuksen tutkimusseura OTTU ry:n missio
- Ammatillisen koulutuksen ja kasvun tutkimus on vahvaa, vireää sekä kansallisesti ja kansainvälisesti arvostettua.
- Vuoropuhelu ammatillisen koulutuksen tutkijoiden, kehittäjien, elinkeinoelämän ja päätöksentekijöiden välillä on vilkasta.
- Ammatillinen koulutus kehittyy tutkimustietoa hyödyntäen.”
Tutkimusyksiköitä ja -ryhmiä
- HAMK: HAMK Edu
- Haaga-Helia: Ammatillinen opettajakorkeakoulu
- Jyväskylän ammattikorkeakoulu: Uudistuvan oppimisen tutkimus
- Jyväskylän yliopisto: Koulutuksen tutkimuslaitos
- TAMK: Kehittyvä pedagoginen osaaminen
- Tampereen yliopisto: PGL-tutkimusryhmä
AMK- ja ammatillisen koulutuksen kontekstiin liittyviä väitöskirjoja
- Ahokallio-Leppälä, Heidi (2016): Osaaminen keskiössä – Ammattikorkeakoulun uusi paradigma
- Brauer, Sanna (2019): Digital Open Badge-Driven Learning – Competence-based Professional Development for Vocational Teachers
- Gåfvels, Camilla: Skolad blick på blommor: Formandet av yrkeskunnande i floristutbildning
- Karusaari, Riitta (2020): Asiakaslähtöisyys osaamisperusteisessa ammatillisessa koulutuksessa
- Kauppila, Aarno (2022): Kehitys- ja vaikeavammaisten henkilöiden hallinta ja kansalaisuus vammais- ja koulutuspolitiikassa sekä ammatillisen erityisoppilaitoksen arjessa
- Korkealehto, Kirsi (2022): University of applied sciences students’ perceptions on engagement and
spoken interaction in blended learning language studies - Korhonen, Anne-Maria (2020): Designing scaffolding for personal learning environments: Continuous learning perspective in vocational teacher education context
- Mäenpää, Kati (2021): Motivation regulation and study well-being during nurse education studies
- Ojala, Kristiina (2017): Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot työmarkkinoilla ja korkeakoulujärjestelmässä
- Paul, Enni: Skriftbruk som yrkeskunnande i gymnasial lärlingsutbildning: Vård- och omsorgselevers möte med det arbetsplatsförlagda lärandes skriftpraktiker
- Pylväs, Laura (2018): Development of Vocational Expertise and Excellence in Formal and Informal Learning Environments
- Rintala, Heta (2020): Work-Based Learning in Vocational Education and Training : Varied Communities, Fields and Learning Pathways
- Ruhalahti, Sanna (2019): Redesigning a pedagogical model for scaffolding dialogical, digital and deep learning in vocational teacher education
- Samppala, Marja-Liisa (2017): Käsityksiä ja kokemuksia laitoshuoltajaopiskelijoiden oppimisesta työpaikalla
- Upola, Solja (2019): Työelämäorientoitunut projektioppiminen ammatillisen koulutuksen kontekstissa
Ilmoita hankkeesi
Ilmoita hankkeen tai tutkimusryhmän tiedot allaolevan lomakelinkin kautta, mikäli haluat ryhmän tai hankkeen tiedot koottavaksi Ammatillisen koulutuksen tutkimusseura OTTU ry:n sivuille.